Friday, March 18, 2005

Media controlled by the security services?

MI6 spread lies to put Suharto into power, according to Foreign Office documents. This was reported by theUK's Independent newspaper, 16 April 2000.

Foreign Office documents reportedly show that the world's media was lied to by British intelligence as part of a plot to overthrow Indonesia's President Sukarno in the 1960s. The BBC, the Observer and Reuters carried 'fake stories' manufactured by agents working for the Foreign Office.

Propaganda expert Norman Reddaway noted, in a letter to Britain's Jakarta ambassador Sir Andrew Gilchrist, that Gilchrist's stories were broadcast via the BBC. This included an apparently invented story that Indonesian communists were planning to slaughter the citizens of Jakarta.

Reddaway's letter suggests that the Observer newspaper was persuaded to take the Foreign Office "angle" on the Indonesian takeover by reporting a "kid glove coup without butchery".

Cabinet papers show that British spies, including MI6, supported Islamic guerrillas in order to destabilise Sukarno.

Former government minister Lord Healey said: "Norman Reddaway had an office in Singapore. They began to put out false information and I think that, to my horror on one occasion, they put forged documents on the bodies of Indonesian soldiers we had taken."

Lord Healey denied any personal knowledge of the MI6 campaign to arm opponents of Sukarno. But, he added: "I would certainly have supported it."


DAVID MILLER, at Spinwatch, asks if the BBC broadcasts fake news reports, on behalf of the Ministry of Defence.

Miller writes that journalists working for the Services Sound and Vision Corporation (SSVC) have provided news reports to the BBC.

The SSVC is funded by the Ministry of Defence as a propaganda operation.

Spinwatch reveals that Britain has fake journalists. The government pays for their wages and they provide news as if they were normal journalists rather than paid propagandists. Normally they work for British Forces Broadcasting Service.

BFBS is run by the SSVC.

One BBC report:
'Route 6 is the main road North out of Basra. It runs through the badlands of Iraq's marsh Arabs. They make a living from crime - carjackings, smuggling and murder are common place.' (25 November 2004) Is this the British Army view of the Iraqi people?

There were interviews with five separate British soldiers. But there are no interviews with any Iraqis. The report concludes with this propaganda: 'While the Scots Guards remain the ceasefire is likely to hold strong.'

The fighting is targetting the occupation, but the BBC promotes the lie that the army (in illegal ocupation) is a 'peacekeeping' force.

BBC World Service is reportedly funded by the Foreign Office. Their journalists are reportedly employed by the SSVC, the Services Sound and Vision Corporation.

The Foreign Office reportedly runs a network of fake news operations. One of these is allegedly British Satellite News. BSN is broadcast over the Reuters World News Service.


Rumormillnews had the following item on 8 March 2005:

"Channel4 news in the UK ran an article tonight on the massive pro-Syria demonstrations in Lebanon organised by Hizbollah. The reporter Lindsey Hilsum said that the protestors don't blame Syria for the assassination of Rafiq Hariri. But she didn't say who they do blame. In fact although several protestors were interviewed not one was asked who they blame for the murder of Rafiq Hariri. One woman was shown quoting a poem about Lebanon.
This follows on from yesterday when the Syrian Ambassador to Great Britian was live in the studio of Channel 4 News, and he was being asked about UN Resolution 1559. The Ambassador was on for a few minutes replying when he began to talk about Israel and UN Resolution 242. Within a few seconds of beginning to talk about Israel and UN Resolution 242 he looked to his left for some reason, as if there was some sort of disturbance. A few seconds after this the presenter Jon Snow quickly ended the interview. I assume the floor manager had been told by someone to "cut" the interview because Israel and UN Resolution 242 had been mentioned."


UN Resolution 242

seeks the withdrawal of Israeli armed forces from territories of recent conflict.


The BBC has bowed to an Israeli demand for a written apology from its deputy bureau chief in Jerusalem, Simon Wilson, who was barred from the country for failing to submit for censorship an interview with the nuclear whistleblower, Mordechai Vanunu.


Former UK cabinet minister Michael Meacher wrote in the Guardian, November 21, 2003, about Operation Rockingham.

David Kelly, giving evidence to the prime minister's intelligence and security committee, said: "Within the defence intelligence services I liaise with the Rockingham cell."

Former chief weapons inspector in Iraq, Scott Ritter, was a US military intelligence officer. He declared, before the Iraq war, that almost all of Iraq's WMD had been destroyed as a result of inspections, and the rest either used or destroyed in the first Gulf war.

In the Scottish Sunday Herald in June 2003, Ritter said: "Operation Rockingham [a unit set up by defence intelligence staff within the MoD in 1991] cherry-picked intelligence. It received hard data, but had a preordained outcome in mind. It only put forward a small percentage of the facts when most were ambiguous or noted no WMD... It became part of an effort to maintain a public mindset that Iraq was not in compliance with the inspections. They had to sustain the allegation that Iraq had WMD [when] Unscom was showing the opposite."

According to Ritter, "Britain and America were involved [in the 1990s and up to 2003] in a programme of joint exploitation of intelligence from Iraqi defectors. There were mountains of information coming from these defectors, and Rockingham staff were receiving it and then selectively culling [picking out] reports that sustained the [WMD] claims. They ignored the vast majority of the data which mitigated against such claims."

According to Michael Meacher: "Within the UK intelligence establishment... Rockingham clearly had a central, though covert, role in seeking to prove an active Iraqi WMD programme.

Ritter said: "Rockingham was the source of some very controversial information which led to inspections of a suspected ballistic missile site. We ... found nothing. However, our act of searching allowed the US and UK to say that the missiles existed."

Ritter says that Rockingham officers were acting on political orders "from the very highest levels".

David Kelly told the foreign affairs select committee: "I have no idea whether there were weapons or not at that time [of the September 2002 dossier]".

To the intelligence and security committee Kelly said: "The 30% probability is what I have been saying all the way through ... I said that to many people ... it was a statement I would have probably made for the last six months."

Meacher makes the following point: "if the tabloid headlines the day after the September dossier was published had read: Blair says only 30% chance Iraq has WMDs rather than Brits 45 mins from doom (the Sun), would the Commons vote still have backed the war?


23 May, 2000: It was revealed by sections of the Scottish press that the deputy director of the Lockerbie trial briefing unit at Glasgow University, Professor Andrew Fulton, was an MI6 intelligence officer. The unit was supposed to provide "impartial and objective" legal information about the trial and was much used by the TV news programmes.

24/05/00 THE SCOTSMAN: "Prof Fulton has been 'on holiday' since it was revealed that during his 30 year diplomatic career he was a key memberof the MI6 secret service in Europe, Asia and America."


Blacklist: The Inside Story of Political Vetting was written by Mark Hollingsworth and Richard Norton-Taylor

Since 1937 BBC staff have apparently been vetted by the security services.

No comments:

Site Meter